Femeia Sfasiata

Femeia Sfasiata… de Simone de Beauvoir

Azi n-avem film, avem o carte. Ca asa vreau eu 🙂

Am facut din Femeia Sfasiata cartea mea de lectura pe autobuz dimineata si dupa amiaza. Scriitura, in sinea ei, este una feminista, dar nu in sensul in care prostimea ar putea intelege termenul, adica o adunatura de muierituri depresive care scandeaza ca nu mai vor la cratita si la spalat de chiloti si huo barbatii. Eu, in principiu, nu-s feminista nicicum, ca n-am de ce. Plus ca, nu stiu, ele poate or avea niste oale d-alea vechi si gaurite (la fel si barbatii, si chilotii) si le-o fi lehamite de ele , dar eu am niste cratite asa de misto!

Revenind la carte, ea a fost publicata in 1967 sub numele de La Femme Rompue si era, in fapt, un semnal de alarma tras de Simone de Beauvoir la adresa modului gresit al femeilor vremii de a-si gestiona crizele conjugale care apar de regula dupa varsta de 40 de ani.

Intr-o serie de scurte povestiri, autoarea prezinta diferite cazuri de cupluri cu diverse probleme de familie, de la raceala si monotonia care apar in cuplu pana la adulterul sotului si depresia de dupa a femeii. In toate situatiile prezentate, reactia femeii era aceeasi: alegea sa se complaca, sa se framante, sa se audopedepseasca, sa investigheze, preferand singuratatea in doi in locul parasirii demne a casniciei si continuarii vietii. O alta caracteristica asupra careia autoarea tragea un semnal de alarma era faptul ca sotiile, desi facand parte dintr-o clasa sociala privilegiata si dintr-o familie de intelectuali, erau, de fapt, niste casnice. Casnice care-l citeau pe Sartre, ce-i drept, dar uite ca nu le mai ajuta cu nimic ‘nea Jean-Paul cand dadeau de greu.

Desi cartea a fost un semnal de alarma, cum spuneam, cititoarele au avut in urma lecturii o reactie contrara asteptarii si intentiilor lui Simone de Beauvoir. Ele s-au identificat cu ceea ce au citit, cu femeile-personaj, le-au inteles si le-au fost alaturi moral, in loc sa le perceapa ca pe un model de asa nu. Epic fail. Un fel de unde dai si unde crapa.

Personal, cartea… de fapt femeile din carte mi-au facut nervii zob. Marturisesc ca am cunoscut in viata reala asemenea bucati si m-am ferit de ele pentru ca inca mai tin la nervii mei. Asta imi confirma faptul ca, desi publicata acum 45 de ani, cartea este extrem de actuala. Pacat ca e prea subtila.

7 gânduri despre „Femeia Sfasiata

  1. Mona spune:

    Bai,ce misto le scrii!!!

  2. bibilica spune:

    trebuie sa te contrazic!!!

  3. bibilica spune:

    in primul rand ca nu oalele sunt problema ci faptul ca femeile poarta sutien… cam atat am inteles eu din feminismul extremist si sincera sa fiu eu am o relatie mult prea apropiata cu sutienele mele (la propriu si la figurat) ca sa ma pot alatura unei miscari care ia masuri drastice impotriva articolelor de imbracaminte… people! violence is not the answer! bras have feelings….

    in al doilea rand cratitele sunt ele frumoase insa am eu o tigaie… ceva de iti lasa guara apa!!!

    in al treilea rand simone de beauvoir rocks!!! si are carti mult mai misto dar trebuie sa recunosc ca desi cartile sunt un semnal de alarma iar personajele feminine sunt de-a dreptul exasperante in reactiile lor femeia stie sa scrie in asa hal incat nu puteam lasa cartea jos si simteam asa o angoasa cand descria starile lor … just because she is that good a writer!!!

    in al patrulea rand subtle is overrated… motiv pentru care cand am intalnit un specimen demn de a patra povestioara in cartea femei sfasiate i-am zis „get over it, get over yourself!!! take a shower and start acting like a human being”

    in al cincelea rand nuj dar suna atat de misto cand enumeri ca se adauga inca un punct mai usor decat la bullets and numbering in word si simt nevoia de a continua compulsiv….

    in al saselea rand (damn iar am dat enter)

  4. bibilica spune:

    hehe…

    in al saselea rand vezi ca ti-a crapat poza de la articol si are un x pe care am tentatia sa apas… stii ca sunt susceptibila la linkuri si butoane

  5. bitchingthatmovie spune:

    Bine! 🙂

  6. bitchingthatmovie spune:

    Coerenta e punctul tau forte!

  7. bitchingthatmovie spune:

    Stiu, am sters eu albumul care continea pozele din motive subiective.

Lasă un răspuns

