La Religieuse

M-a palit aseara un chef de filme si am picat cu degetul pe La Religieuse. La Religieuse e unul dintre filmele alea despre care cei care ma iubesc mult-mult ar zice ca-s de fite. Un fel de „bine ca te uiti tu la d-astea, dar o comedie cu jennifer aniston nu mai e buna?”. Aham.

Am vazut filmul in trei reprize. Prima pauza a fost un somn binevenit care m-a lovit pe la 2 dimineata, cand apucasem sa vad deja prima jumatate. Deci e motivata treaba. A doua pauza am facut-o cand mai aveam doar 6 minute de vizionat, dar cand se adunase o senzatie atat de puternica de neputinta si dezolare, incat a trebuit, macar pentru cateva momente, sa fac si sa vad altceva.

Am citit cate ceva despre scrierile lui Diderot si am constatat ca filmul urmareste cu fidelitatea cartea. Actiunea se petrece undeva prin secolul al 18-lea (parca), cand situatia femeii era una din doua: ori se marita, ori se calugarea. Suzanne e una dintre ele, obligata de parinti sa se calugareasca pentru ca era fiica nelegitima a mamei sale, in ciuda faptului ca era foarte frumoasa si ar fi putut avea si ea soarta surorilor ei (legitime), aceea de a se casatori. Intr-un final, dupa nenumarate incercari de a se elibera, Suzanne sfarseste prin a se omori, realizand ca nu poate scapa de destinul despre care mama ei i-a vorbit si de care aceasta se temea. Captiva hainelor religioase, ingustimii societatii vremii, statutului de femeie, Suzanne se arunca de la geam, nu inainte de a cere iertare divinitatii pentru fapta necugetata pe care o face. Faptul ca am dezvaluit finalul nu e neaparat spoiler, pentru ca scopul in sine al filmului nu e sa ne tina in tensiune pana la capat, noi nestiind ce se va petrece cu Suzanne, ci sa-i urmarim parcursul tragic pana la sfarsitul care este, de altfel, inevitabil si destul de usor de intuit.

Claustrarea si sentimentul de auster, raceala si neputinta mi-au amintit de un alt film, Los Olvidados, al lui Bunuel, despre care am scris pe aici pe undeva la un moment dat.

Din cate am inteles, mesajul puternic anticlerical a facut ca pelicula sa fie criticata la vremea la care a fost lansata (anii ’60) si a fost unul dintre filmele controversate ale cinematografiei frantuzesti. Nu pot sa nu zic ceva de Anna Karina, cea care o interpreteaza pe Suzanne, actrita daneza frumoasa care reuseste sa emane sexualitate prin hainele de calugarita intr-un mod atat de natural, fara efort si fara goliciune. Si nu intamplator 🙂

Ah, o chestie de bucatarie. Am ajuns la filmul asta din greseala, cautand semnificatia din spatele sintagmei La Religieuse, care se refera la cu totul altceva decat cinematografia. Documentandu-ma pentru un articol despre branza (don’t ask), am descoperit ca, la prepararea branzei fondue, se formeaza pe fundul oalei un strat intarit de branza care se cheama La Religieuse. Nu am descoperit de ce se numeste asa, dar am dat peste film, ceea ce compenseaza lucrurile pana la urma.

Bine pa.

5 gânduri despre „La Religieuse

  1. mihai7777777 spune:

    si cat am cautat filmul …

  2. bibilica spune:

    Intr-adevar… de la branza la ls religieuse e un drum mult pres scurt pe google

  3. bitchingthatmovie spune:

    Mama, dar ma uimeste cat sens are tot ce zici tu azi.

  4. bibilica spune:

    hai ma nene nu recunosti o rascoala a tastaturii impotriva utilizatorului cand vezi una?!?

    aveam pretentii mai mari de la tine si ma asteptam chiar sa fraternizezi cu mine in razboiul impotriva tehnologiei

    evident ca e vorba de genul de situatii in care calculatorul nu mai merge… ce i-ai facut? …. NIMIC

  5. bitchingthatmovie spune:

    Baga-l inapoi in priza, eventual.

Lasă un răspuns

