Eclipsa

Ma apostrofa o prietena azi: „ai cam somat cu blogul”. Adevarul e ca nu am mai vazut un film de o saptamana, pana ieri cand am vizionat Eclipsa lui Antonioni. Nu e primul contact cu peliculele lui Antonioni, prima data am vizionat Blowup (despre care o sa vorbesc alta data), insa experienta e foarte ciudata. A trebuit sa ma dezobisnuiesc pret de doua ore de orice preconceptie si reflex pe care le-am dobandit pana acum in ceea ce priveste filmele pentru ca, in cazul de fata, nu povestea conta, ci vizualul. Privit din perspectiva clasica a unui script cu momente ale subiectului, filmul e un nonsens. Un initiat intr-ale clasicelor m-a intrebat „si nu ai avut fiori reci pe sira spinarii?”. Avand in vedere ca nu am stiut cum sa ma uit la acest film, nu fiorii erau problema, ci altceva. Daca ar fi sa fac o analogie nedemna, as zice ca, la momentul asta, Antonioni este pentru mine cam ce e Almodovar pentru Mircea Badea. Oricum, nu las lucrurile asa. Am mai adaugat pe lista de vazut niste filme ale angoasantului, vizualului si, la dracu’, fotograficului Antonioni, ambitionandu-ma prin vizionari multiple sa ma initiez si eu in tainele acestor pretiozitati ezoterice.

Ca orice inculta cu ochi, trebuie sa marturisesc faptul ca un alt tip de dilema se nascuse in mintea mea, si anume cine e mai frumos: Alain Delon sau Francisco Rabal? Pentru cine nu stie cum aratau cei doi in tinerete, sa priveasca filmul, e simplu.

Parasind registrul persiflant, am remarcat cateva cadre fotografice interesante care nu pot fi aratate prin capturi de imagine si nici nu pot fi povestite, in schimb nu scapa fara a fi remarcate nici macar de un ochi neexperimentat ca al meu. De fapt, intreg filmul este o alternanta de planuri, cand cel fotografic, cand cel lumesc, zgomotos, agitat. Cadrul de inceput cu rama de fotografie, catelul circar, saruturile, schimbandu-se pe rand cu scenele dinamice de la bursa. O analogie contrastanta mai sugestiva de atat nici ca putea sa gaseasca. In plus, Monica Vitti dansand pe ritmuri africane…

Ii rog pe multii si vajnicii cititori devoratori de Antonioni ai acestui blogulet cu trafic exorbitant si potent sa nu dea cu oua. Traiesc si eu un experiment initiatic.

(Pentru prietena cu somajul: poftim film, na!)

5 gânduri despre „Eclipsa

  1. Mark spune:

    Iti mai propun un film, pe cand o sa ai timp : „True Romance”
    Ai sa vezi de ce.

  2. bitchingthatmovie spune:

    Brad Pitt, nu-i asa? 🙂

  3. Mark spune:

    Nu numai.. desi un bun motiv de start tot ar fi. 🙂

  4. bibilica spune:

    incep sa ma simt importanta!!!

  5. Harpo spune:

    Hello! Cand ai timp, sa te uiti la Aventura… Mie, din trilogie (Eclipsa, Noaptea, Aventura) Aventura mi se pare cel mai reusit chiar daca in opinia criticilor Eclipsa ar fi cel mai bun:D. Filmele lui Antonioni sunt destul de „greoaie” dar foarte frumoase. Si sa mai vezi tot de el Zabriskie Point daca nu l-ai vazut inca. o zi faina!

    Multumesc de sugestii! Sunt pe lista de vazut.

Lasă un răspuns

